Laadpaal

Autorijden is aan het veranderen, en de manier waarop auto’s functioneren verandert eveneens. Een zichtbaar gevolg hiervan zie je in de brandstof die gebruikt wordt om een auto te laten rijden. Steeds meer mensen kiezen ervoor om te ‘stekkeren’. Dat wil zeggen dat men een auto koopt die op elektriciteit rijdt. Een dergelijke auto mag dan ideaal lijken; er komt flink wat kijken bij het installeren van een dergelijke oplaadinstallatie. Dat is de reden waarom gemeenten overgaan tot andere maatregelen. De oplaadplek naast het huis verdwijnt steeds meer, en er komen laadpalen op straat die door bestuurders van een elektrische auto te gebruiken zijn.

Een abonnement op stroom

Deze laadpalen leveren stroom aan gebruikers van een elektrische auto, maar om er gebruik van te kunnen maken moet de automobilist een abonnement hebben. Hierbij betaalt men voor de stroom die er wordt afgenomen, en daarvoor is een abonneecode nodig. Door het simpelweg invoeren van deze ‘sleutel’ kan het laadsnoer van de auto worden aangesloten op de laadpaal. Het is een manier die steeds meer wordt toegepast om het gebruik van elektrische auto’s te bevorderen. Het klimaatakkoord, waarin staat bepaald dat ook lokale gemeenten moeten bijdragen aan een verlaging van de CO2 uitstoot, zorgt ervoor dat gemeenten hierin investeren.

Vaste plekken

Bij openbare gebouwen en locaties zoals ziekenhuizen, maar ook bij gemeentehuizen en bijvoorbeeld bij stadscentra, zie je steeds vaker dat deze laadpalen op vaste plekken komen te staan. Net zoals bijvoorbeeld parkeerplekken voor invaliden komen er ook plekken die enkel voor stekkeraars bedoeld zijn. Dit alles gebeurt uiteraard om de automobilist over te halen als volgende auto een elektrische wagen te kopen. Het voorrecht van een eigen parkeerplek in druk parkeergebied is immers uitermate aanlokkelijk. Aangezien de parkeerproblematiek de komende tijd toeneemt en rijden met vervuilende auto’s wordt afgestraft valt er voorlopig nog een hoop te doen op het gebied van laadpalen.